Under Covid-19 pandemien opbyggede Styrelsen for Patientsikkerhed en it-portefølje til at håndtere smitteopsporingen på tværs af hele landet. Efter genåbning af Danmark ønskede Styrelsen et uvildigt review af porteføljen med henblik på at skabe et sundt beslutningsgrundlag for, hvad der skal ske med it-porteføljen fremadrettet. Formålet var at få en vurdering af den samlede leverance, som styrelsen havde modtaget, herunder vurdere kvaliteten, robustheden og fremtidsperspektiverne i it-systemporteføljen.
Opgaven
Lakeside fik til opgave at foretage reviewet og udarbejde en analyse. Vi skulle afdække den nuværende as-is situation og dels opstille scenarier og anbefalinger til, hvor Styrelsen med fordel kan fokusere deres indsats, for i fremtiden at kunne opskalere og tilpasse løsningen til den konkrete situation.
Vores bidrag
Lakeside bidrog med solid analysekompetence og erfaring med best-practise inden for it-arkitektur i national infrastruktur på sundhedsområdet. Konkret har vi behandlet centrale nøglespørgsmål med objektive observationer, faglig funderede vurderinger og anbefalinger til Styrelsen. Vores analyse og anbefalinger har hjulpet Styrelsen for Patientsikkerhed til at stå med et mere dokumenteret og kvalificeret grundlag for deres beslutninger om porteføljens fremtid, nødvendige udviklingstiltag og nødvendig finansiering.
“Et udvildigt review giver et fagligt velfunderet blik på løsninger og set-up, der bidrager til at øge trygheden i vores generelle set-up og prioritere fremtidige optimereringsindsatser”. //Birgitte Drewes, Vicedirektør i Styrelsen for Patientsikkerhed.
Sådan greb vi dette review an
Under review af it-porteføljen hos Styrelsen for Patientsikkerhed samarbejdede vi initielt med Styrelsen. Vi udarbejdede en række centrale analysespørgsmål angående tilstanden af Styrelsens applikationsportefølje. Nøglespørgsmålene blev omdrejningspunktet for analysen. Hovedsageligt er den baseret på tilstedeværende dokumentation og interviews med nøglepersoner hos både Styrelsen og leverandøren, som var involveret i udvikling af løsningen.
Metodisk har vi i Lakeside baseret analysen på evalueringsmodellen i ISO 25010 (Systems and software Quality Requirements and Evaluation (SquaRE)) med overordnede principper:
- Indsamling af information
- Organisering af information
- Analyse af information
- Evaluering
Opgaven er en klassisk Lakeside opgave, hvor vi inviteres ind som uvildig analysepart med bred erfaring indenfor it-arkitektur og ekspertviden på sundhedsdomænet. Læs også om vores Software Delivery Review af DUBU (Digitalisering – Udsatte Børn og Unge).
Helt konkret gennemførte vi opgaven for Styrelsen for Patientsikkerhed efter nedenstående proces med iterativ dataindsamling og analyse over en periode på tre måneder.
Der er mange gode grunde til at gennemføre et review. Et godt review er kendetegnet ved at det initieres rettidig og at genstanden er klart forhandlet, så det er tydeligt, hvad der ønskes belyst eller besvaret. Hermed kan det undgås at et review opfattes som eskalation, men i stedet som et strategisk redskab. I denne case var det selve systemet og det tekniske grundlag, som var genstanden for reviewet. Hvis du vil vide mere om forskellige typer reviews, deres typiske omfang, genstand og forslag til rapportering, kan du læse vores Guldkornsartikel “Få overblik over review i it-sammenhæng”.